Markant kunstnerisk profil i Glyptoteket

Omkring kl. 20 tirsdag aften svævede en dyster og kølig elektronisk intro ud blandt de over 400 fremmødte publikummer og smøg sig om de antikke statuer i Glyptotekets koncertsal, der vidner om fortidens romerske kunsttradition. En langstrakt og ensom trompet kom på, derefter guitar og endelig så man den habitklædte hovedperson, Martin Hall træde hen mod mikrofonen.

Han var nået frem til en koncert, som han havde dagdrømt om flere gange i sin karriere: nemlig at få mulighed for at spille på Glyptoteket.

– Hvis jeg skulle pege på en ting, der forenede den undergrund, jeg kom fra og de andre ting, der rører sig i min karriere. Så tænkte jeg, det var et fantastisk sted, fordi du har den der transitfornemmelse af tid herinde, fortalte Martin Hall før koncerten, der lagde ud med trompetisten Palle Mikkelborg, guitaristen Johnny Stage og altså multikunstneren Martin Hall.

Og Halls ønske om at spille på Glyptoteket havde da også en del år på bagen, bl.a. husker han fra sin ungdom specielt en koncert med Robert Fripp tilbage i 1979, der satte ekstra skub i hans forkærlighed for stedet, som gennem hans opvækst har været kilde til stor inspiration.

Sex Pistols og Stravinsky
Den tematiske linje for aftenens koncert var, helt i tråd med “TRAX – Coming Home”, at forene det gamle og det nye, det klassiske og det moderne. Gennem 25 år har den bredt favnende kunstner haft fingrene i et væld af kunstneriske projekter, bl.a. adskillige selvkomponerede udgivelser, videoinstallationer, design og forfatterskab, men et fikspunkt har der alligevel været: den særlige tidslomme, han oplevede i Ny Carlsberg Glyptoteket.

Storstrøms Kammerensemble i koncert med
Martin Hall for anden gang

Og ønsket om at kunne finde kontinuiteten, den røde tråd i hans kunstneriske og personlige udvikling, stod helt centralt i valget af koncertstedet, der efter Halls mening, også har en helt unik rumlighed.

– Jeg blev på et tidspunkt i et interview kaldt et renæssancemenneske – forstået på den måde at det, der prægede renæssancen, var den enorme hunger efter viden og oplysning. Lige fra jeg var helt ung indebar det at overskride grænser og at komme til viden, forbuden frugt og eksperimenter. Og det gjaldt også den klassiske kunst – jeg voksede op med Sex Pistols på den ene grammofon og Stravinsky på den anden.

Helt konkret bød koncerten også på et møde mellem det gamle og det nye. 25 år tidligere havde han for første og eneste gang fremført nummeret ”Poem” sammen post-punk bandet Ballet Mecanique. Den gang var det i ganske andre rammer, men til aftenens koncert var det i en ny-arrangeret version. ”Poem” stammer fra albummet ”The Icecold Waters Of The Ego Calculation” fra 1981, der er blevet fremhævet som et af de væsentligste værker i dansk rockhistorie.

Hall og hans besætning fik stor applaus ved
koncertens slutning

Tredelt koncert og sort humor
Aftenens TRAX-koncert var inddelt i tre afsnit. Udover trekløveret Mikkelborg, Stage og Hall, kunne man også opleve Hall optræde med sit eget band, som han har arbejdet sammen med gennem to år og som i vis udstrækning bidrager på hans seneste album ”Facsimile” fra 2006.

Og Storstrøms Kammerensemble gav Halls kompositioner klassisk korpus i den sidste del af koncerten. I februar optrådte han sammen med ensemblet i Nykøbing Falster, og siden blev det besluttet, at musikerne skulle indgå i koncerten på Glyptoteket.

Atmosfæren i koncertsalen blev tydeligt båret frem af et meget nærværende og koncentreret publikum, der sugede til sig af den sfæriske musik, som sammen med de eksklusive omgivelser og de svævende lyskegler dannede en unik stemning.

Men tilskuerne var langt fra urokkelige, for udover fyldige bifald mellem numrene, kunne man også høre en række latterkaskader, der blev detoneret af Martin Halls anekdoter. Sangeren gav indtil flere filosoferende og humoristiske introduktioner til sine numre, bl.a. blev aftenens sidste nummer ”Another Chapter” suppleret med en historie fra et tidsskrift. Det drejede sig om baggrunden for den berømte Zidan-episode ved VM i fodbold, altså konkrete forslag til hvorfor fodboldspilleren gjorde, hvad han gjorde. Ét af forslagene var, at offeret for stangningen, den næsvise italienske spiller, skulle have sagt: – Siden guds død har fransk filosofi været røvkedeligt!

Alt i alt bød den sidste enkeltkoncert i TRAX 2006 på en særlig musikoplevelse – og opfyldte altså et ønske for en kunstner, der i et kvart århundrede i den grad har sat sin profil på den danske kunstvæg.

Uddrag fra koncerten på Glyptoteket kan høres på P3 på søndag kl. 23:03 – og TRAX 2006 afsluttes med TRAX Galla 4. november på Værket (Ridehuset) i Randers.